Alle i Norge kjenner igjen Svanemerket når de ser det, kjennskapen er målt til skyhøye 96 prosent i den norske befolkningen. Tilliten til merket er også svært stor.
Helt siden svanemerket ble opprettet av myndighetene for 35 år siden, har organisasjonen jobbet iherdig med å redusere miljøbelastningen fra miljø og forbruk. Ved å utvikle strenge og helhetlige miljøkrav og legge stor vekt på vitenskap og dokumentasjon har kjennskap, troverdighet og tillit blitt bygget opp steg for steg. Svanemerket er en sterk merkevare som gjør det enkelt for produsenter å kommunisere om produkters miljøegenskaper.
Nordic Consumer Sustainability Index, som er en representativ undersøkelse i alle de nordiske landene, viser at 96 prosent av den norske befolkningen kjenner til Svanemerkets logo, 77 prosent stoler på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg, og 78 prosent mener det er viktig at miljømerker er objektive og uavhengige av produktene de sertifiserer. Bare 24 prosent har tillit til miljømerker produsentene har laget selv.
Også når vi spør «top of mind», altså uten å vise fram logoen, har Svanemerket svært gode resultater: 68 prosent av den norske befolkningen svarer «Svanemerket» når de blir spurt om hvilke miljømerker de kjenner til.
Spørsmål? Ta gjerne kontakt
Kort om Svanemerket
- Svanemerket gjør det enkelt for forbrukere, virksomheter og det offentlige å bidra til det grønne skiftet.
- Det er kun varer og tjenester som oppfyller ambisiøse miljøkrav som kan oppnå Svanemerket, en av verdens strengeste miljøsertifiseringer.
- Svanemerket er et helhetlig miljømerke som fremmer sirkulær økonomi, effektiv ressursbruk, redusert klimabelastning og bevaring av naturmangfold – alltid med strenge krav til skadelige kjemikalier. Hele produktets livssyklus blir vurdert: fra råmaterialer og produksjon, til bruk, gjenbruk og avfall.
- Svanemerket er Nordens offisielle og mest kjente miljømerke, og er støttet av myndighetene i alle de nordiske landene.
- Det er en troverdig og uavhengig tredjepartssertifisering, som gir virksomheter dokumentasjon på at deres produkter er blant de beste på miljø.