Grønnvasking er når et produkt blir markedsført som et bedre miljøvalg enn det egentlig er. Her kommer noen tips til hvordan du kan gjenkjenne grønnvasking, sånn at du kan ta grønne, gode valg neste gang du er i butikken.
Klima og miljø selger. Mange forbrukere ønsker å ta gode miljøvalg når de skal handle, og dermed prøver produsentene å overgå hverandre i å kommunisere hvor gode miljøvalg akkurat deres produkt er. Noen ganger holder påstandene vann, andre ganger er det «greenwashing», eller grønnvasking som vi sier på norsk.
Definisjon: Hva er grønnvasking?
Grønnvasking er å fremstille et produkt som mye mer miljøvennlig enn det egentlig er. Når mange grønnvasker, blir det svært vanskelig for deg å finne ut hva som egentlig er gode miljøvalg.
Skal vi klare å løse klimakrisen, naturkrisen og kutte bruken av miljøgifter er det helt avgjørende at vi reduserer miljøbelastningen til alt forbruk. Grønnvasking er til hinder for dette. Slik sett er også grønnvasking et alvorlig miljøproblem.
Slik gjenkjenner du grønnvasking:
Se opp for vage miljøpåstander uten forklaring
«Miljøvennlig», «klima positiv» og «grønn» er eksempler på ordbruk som både er veldig generell og vanskelig å bevise. All produksjon belaster klima og miljø, og hvis ikke produsenten samtidig gir en forklaring på hvilke konkrete egenskaper ved produktene påstandene relaterer seg til, kan dette være grønnvasking.
Det er mer troverdig om produsenten trekker fram noe konkret ved produktet, for eksempel at treverket i sofaen ikke kommer fra regnskogen.
Er påstanden relevant?
Miljøpåstanden skal også være relevant for det du skal kjøpe. Kjøper du en sofa, skal miljøpåstanden handle om sofaen, ikke om den elektriske frakten eller at butikken ikke bruker papirfaktura.
Hvem kommer med miljøpåstanden?
La oss si at du for eksempel skal kjøpe en sjampo. På flasken står det at den er «mer bærekraftig». Hvem er det som går god for denne miljøpåstanden om produktet? Er det produsenten selv som hevder at produktet er et godt miljøvalg? Eller er det en tredjepart – altså noen som verken produserer eller selger produktet – som går god for påstanden?
Det mest troverdige er når det er en uavhengig instans som står bak, slik som offisielle miljømerker.
Se kritisk på bruk av bilder, farger og symboler
Overdreven bruk av grønne symboler på emballasjen, eller bruk av bilder i markedsføringen som viser urørt natur, hele jordkloden eller noe annet som egentlig ikke har noe med produktet å gjøre, er eksempler på velkjente måter å grønnvaske på.
Produsenten må gjerne bruke vakre bilder i markedsføringen sin, men det er mer troverdig dersom de har en viss sammenheng med den miljøegenskapen som trekkes fram.
Sjekk om påstanden kan dokumenteres
Det produsenten trekker fram som en god miljøegenskap skal kunne dokumenteres, og informasjon om dette skal helst være lett tilgjengelig, for eksempel på produsentens nettside. Dersom du ikke er fornøyd med det du finner der, kan du spørre dem direkte. Miljøinformasjonsloven gir deg rett til å spørre (og få svar fra) produsentene om hvordan produktet er produsert og hvordan dette påvirker klima, miljø og helse. Mer om miljøinformasjonsloven her.
Keep up the good work
Til slutt: Heia deg som gjerne vil ta gode miljøvalg og som vil forsikre deg om at produktene faktisk holder det de lover! Forbrukere har stor og uforløst makt til å bidra i den grønne omstillingen. At du er nysgjerrig på å gjøre gode miljøvalg, er utrolig viktig.