Nordmenn synes det er vanskelig å vite om produkter er gode klimavalg, og mener bedrifter ofte overdriver hvor klimavennlige produktene deres er.
Det kommer frem av Kantars ferske Klimabarometer. Til sammenligning oppga syv av ti det samme i fjor, i en undersøkelse gjort av Ipsos for Svanemerket, men da handlet spørsmålet om gode miljøvalg, ikke klimavalg.
Når det store flertallet opplever at bedrifter overdriver hvor klima- og miljøvennlige produktene deres er, så har vi et problem.
Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket
– Grønnvasking, som betyr at virksomheter påstår at de er mer bærekraftige enn de faktisk er, står da i veien for grønn omstilling, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.
Kun fire prosent er delvis uenige i at bedrifter overdriver hvor klimavennlige produktene deres er. Ingen er helt uenig, viser Kantars undersøkelse.
– Forbrukerne er lei av grønne påstander uten innhold. Det må de som jobber med markedsføring og kommunikasjon må være svært bevisste på framover, sier Lund.
Forvirrede forbrukere?
Selv om norske forbrukere mener bedrifter overdriver, oppgir likevel 57 prosent at de stoler på at produkter som markedsføres som klimanøytralt, klimavennlig eller klimasmart er gode klimavalg.
– Forbrukerne synes det er vanskelig å ta velinformerte valg og navigere blant alle de grønne påstandene. Det må bli enkelt å ta gode valg når vi handler, uten at vi trenger å være eksperter på klima selv, sier Lund.
Betydelig flere, 67 prosent, sier de stoler på at et svanemerket produkt er et godt klimavalg.
Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke, og er opprettet for å gjøre det enklere å ta gode valg for helse, miljø og klima. I prosessen med å miljømerke et produkt, går Svanemerket gjennom hvert eneste stoff, all dokumentasjon og at produktet oppfyller strenge krav – for eksempel til bruk av mer bærekraftige råvarer og til at det er designet for å vare.
– Vårt oppdrag er å gjøre det enkelt for forbrukerne å ta gode valg for helse, miljø og klima. Det er krevende for produsentene å oppfylle våre strenge krav. Kjøper du et svanemerket produkt, kan du derfor være trygg på at du har gjort et godt valg, sier Lund.
Menn er mer skeptiske enn kvinner
Tidligere undersøkelser viser at kvinner er mer bevisst på klima og miljø enn menn, og Kantars klimabarometer bekrefter dette. Den viser imidlertid at menn er mer skeptiske enn kvinner til at det som markedsføres som klimanøytralt, klimavennlig og klimasmart faktisk er det. Over fire av ti menn stoler ikke på at produkter som markedsføres på denne måten er et godt klimavalg. Til sammenligning mener tre av ti kvinner det samme.
– Det er sunt å være litt skeptisk. Samtidig er det alvorlig dersom tilliten til all bærekraftskommunikasjon svekkes, fordi det kan få konsekvenser både for seriøse virksomheter og for forbrukere som ønsker å ta gode valg, sier Lund.