Det er ikke enkelt å være en miljøbevisst forbruker i Norden. Dette til tross for at flertallet ønsker å redusere eget miljøavtrykk og er villige til å gjøre enda mer for å få det til. Folk er frustrerte over at produkter ofte er designet for å ha kort levetid, og har lav tillit til grønne påstander.
Nordiske forbrukere mener at klima- og miljøproblemer er blant de største utfordringene Norden står overfor i dag. Bare helsetjenesten anses som en større utfordring. Deretter følger kriminalitet og den økonomiske situasjonen som de mest bekymringsfulle områdene. Det viser den nye Nordic Consumer Sustainability Index 2024, en nordisk forbrukerundersøkelse med over 4500 respondenter som er gjennomført av Opinion på vegne av Svanemerket.
Klimaendringer er det mest kritiske miljøproblemet, viser undersøkelsen. Det er ikke lenger abstrakt i fremtiden, men noe de aller fleste har erfart selv. Syv av ti sier at de har opplevd én eller flere menneskeskapte klimaendringer der de bor. Folk melder at de har opplevd at sesongene har endret seg, både i tid og lengde, at det regner mer og at det er flere sterke stormer.
Naturen er også i endring, og én av to har opplevd tap eller forringelse av naturområder eller opplevelser som er viktig for dem. Nesten alle sier de er villige til å gjøre noen endringer i livsstilen sin, om det kan bidra til å beskytte naturen. Samtidig mener over halvparten at de gjør nok allerede.
Alle har gjort noe for å redusere eget fotavtrykk
Nordiske forbrukere er flinke til å kildesortere og kaster mindre mat. De mer inngripende valgene for å redusere eget klima- og miljøavtrykk, som å spise mindre kjøtt eller fly mindre, er det betydelig færre som gjør.
Undersøkelsen viser at det folk har gjort mye mer av de siste årene, er knyttet til ting som kan spare penger; for eksempel å selge eller gi bort klær og ikke kjøpe ting de ikke trenger.
Flere barrierer til en mer miljøvennlig livsstil
Flere barrierer står i veien for gode forbrukervalg. Samfunnet er fremdeles rigget for bruk og kast. Nær samtlige mener at produkter bevisst er laget for å ha kort levetid, og har opplevd at ting ikke kan repareres eller at det er billigere å bare kjøpe nytt.
Grønnvasking er også et utbredt problem, mener nordiske forbrukere. Hele 85 prosent mener virksomheter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er, og 78 prosent irriterer seg ofte over at produkter markedsføres som “grønne” uten noen god forklaring.
Bedrifter og myndighetene må gjøre mer
Folk er generelt svært misfornøyde med innsatsen til både myndighetene og bedrifter. Kun 29 prosent mener at myndighetene gjør nok for å tilrettelegge for mer miljøvennlig forbruk og produksjon. 25 prosent mener virksomheter gjør nok. Tiltak mot grønnvasking har bred oppslutning i befolkningen. For eksempel mener nordiske forbrukere at grønnvasking bør straffes ned avskrekkende bøter.
Dette mener Nordiske forbrukere om miljømerker
- 81 prosent mener det er viktig at miljømerker er objektive og uavhengige av produktene de sertifiserer
- 28 prosent stoler på at et produkt er et godt miljøvalg når produktet er merket med produsentenes eget miljømerke
- 97 prosent av nordiske forbrukere kjenner til Svanemerket
- 86 prosent stoler på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg
- 77 prosent mener Svanemerket gjør det enklere for dem å ta gode miljøvalg
Fakta om Nordic Sustainability Index 2024
Nordic Consumer Sustainability Index 2024 ble utført av Opinion, våren 2024, på oppdrag fra Svanemerket for å kartlegge nordiske forbrukeres bærekraftige livsstil og grønne produktvalg. Over 4500 respondenter, 16 år og eldre, fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island deltok i undersøkelsen.