Én av tre vil ha slutt på «3 for 2»-tilbud

Mange norske forbrukere vil at virksomheter skal slutte med tilbud som bidrar til overforbruk.

Tilbud som «3 for 2» og andre Black Friday-tilbud kan være fristende, men folk kjøper ofte mer enn de trenger. Foto: Gettyimages

Med Black Friday og julehandelen rett rundt hjørnet, er det ventet at nordmenn vil handle for svimlende 138,5 milliarder kroner de neste ukene, ifølge prognoser fra NHO Service og Handel. Samtidig ønsker mange forbrukere færre fristende tilbud som bidrar til økt forbruk og miljøbelastning.

En undersøkelse som Opinion har gjennomført for Svanemerket viser at én av tre vil ha slutt på «3 for 2»-tilbud, slik at de ikke kjøper mer enn nødvendig.

– Tilbud som «3 for 2» kan være fristende, men det kan fort føre til overforbruk. For å få fart på den grønne omstillingen, må vi legge til rette for gode miljøvalg, ikke for høyere forbruk, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.

Mistillit til næringslivet

Forbrukerne stiller seg også kritiske til næringslivets miljøinnsats. Kun 16 prosent av den norske befolkningen mener virksomheter gjør nok for å bidra til mer bærekraftig produksjon og forbruk. Dette er lavere enn i resten av Norden, der snittet er på 25 prosent.

– Forbrukerne ønsker å endre atferd og etterspør mer miljøvennlige alternativer. Det betyr at det er et stort marked for mer bærekraftig produkter av god kvalitet og som varer lenge, sier Lund.

Forbrukerne har lav tillit til markedsføring av miljøvennlige produkter, og to av fem mener virksomheter må stoppe å reklamere for produkter som er dårlige miljøvalg. Over åtte av ti mener grønnvasking bør straffes med avskrekkende bøter.

Unge vil beholde tilbudene, de eldre sier stopp

Synet på «3 for 2»-tilbud varierer sterkt mellom aldersgruppene. Blant forbrukere under 25 år mener bare ti prosent at slike tilbud bør bort, mens hele 37 prosent av dem over 60 år mener det er på tide å skrote slike tilbud.

– Vi ser en utvikling der mange unge føler seg maktesløse i møte med klimakrisen. Nå må vi inspirere og vise at hverdagsvalg også teller, og at endring er mulig. Nå må det bli enkelt å ta gode valg, og mer miljøvennlige produkter må selvsagt være konkurransedyktige på pris, sier Lund.

Om undersøkelsen

Nordic Consumer Sustainability Index 2024 ble utført av Opinion, våren 2024, på oppdrag fra Svanemerket for å kartlegge nordiske forbrukeres bærekraftige livsstil og grønne produktvalg. Over 4500 respondenter, 16 år og eldre, fra Norge (N=1001), Sverige, Danmark, Finland og Island deltok i undersøkelsen.