Hvordan skiller du virksomheten din positivt ut i en tid med strengere EU-krav og svekket tillit til miljøpåstander og markedsføring?
Et stort flertall av norske forbrukere ønsker å ta mer miljøvennlige valg i hverdagen. Grønn markedsføring er dokumentert salgsdrivende, og potensialet er stort. Men i mylderet av påstander, som i varierende grad kan dokumenteres, er det krevende å orientere seg. Mange forbrukere er usikre på hva de egentlig skal tro på, og det har gått på tilliten løs.
Høydepunkter fra seminaret

— Verden er ikke helt til å kjenne igjen akkurat nå, og ordet «krise» brukes stadig oftere. Det kan være lett å tenke at det jeg eller min virksomhet gjør ikke betyr noe. Men alle valg vi tar, teller når klima- og miljøregnskapet skal gjøres opp, sa Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge da hun åpnet seminaret.
Følg dagens regler, så overholder du også de nye
— Det er forbudt å villede forbrukerne. Det står i markedsføringsloven i dag, og slik vil det fortsette å være. Dette gjelder for all markedsføring, også for kommunikasjon rundt klima- og miljøpåstander. Krav nummer en er at påstandene du kommer med må være riktige, og at de kan dokumenteres på en solid og vitenskapelig måte, sa Tonje Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet.

Selv om EU nå kommer med flere nye regelverk, er det egentlig ikke så vanskelig: Følg dagens regler, så overholder du også det som kommer fra EU.
Trude Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet
- Generiske påstander som «miljøvennlig», «eco-friendly» etc blir forbudt med mindre du har Svanemerket eller EU Ecolabel (her i Norge). EUs nye regelverk understøtter at det er miljømerker type 1, som Svanemerket og EU Ecolabel man bør bruke som grunnlag for miljøpåstander.
- Egne miljømerker blir forbudt. Det er type 1 miljømerker som gjelder for de genrelle miljøpåstandene som «miljøvennlig» etc.
- Påstander som baserer seg på klimakompensasjon som kvotekjøp og treplanting blir forbudt.
- Fremtidige mål kan heller ikke brukes i markedsføring, med mindre du kan dokumentere at de er riktige, at du kommer til å nå dem etc, og at dette er verifisert av en tredjepart.
Effektiv miljøkommunikasjon

— Et overveldende flertall av forbrukerne ønsker å ta gode valg, men synes at det er for vanskelig å få det til. De har lite tillit til bedrifters grønne påstander og mange mener at miljømerker må være uavhengige av produktene de sertifiserer, sa Anne Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.

— Vi gikk all in. Vi sa at vi vet at dette fungerer, vi trenger ikke pilotere, vi går for miljømerker type 1, sa Trude Ertresvaag, bærekraftssjef i Devold, om selskapets strategiske beslutning om å gå for Svanemerket og EU Ecolabel. — Vi skal ta vårt eksisterende materiale og så legger vi på Svanemerkets logo. Det er enkel og troverdig kommunikasjon, veldig effektivt.
Masterclass i bærekraftskommunikasjon
Petter Gulli er en nestor når det gjelder bærekraftskommunikasjon, og kom med gode råd til alle som vil bruke miljøpåstander om varen eller tjenesten de produserer.
– Si det som det er, ikke pakk det inn i vas. Folk vil høre hva dere gjør!
Petter Gulli, 12 Years

Det er ikke nok å klistre noen grønne fyndord på markedsføringsmateriellet: Prinsippet om bærekraft må gjennomsyre bedriften og etterleves av alle fra topp til bunn i organisasjonen. Og bærekraft er ikke nok i seg selv, produktet må kunne konkurrere også på andre parametre.
- Bærekraft må være en del av virksomhetens kultur og drivkraft.
- Du må være minst like god på produkter og tjenester som konkurrentene dine.
- Du må forstå hvordan bærekraft forholder seg til din kategori, og ta en relevant og tydelig rolle.
Jensen vinner Svaneprisen for god bruk av Svanemerket
Det er alltid et stolt øyeblikk å dele ut prisen for beste bruk av Svanemerket i kommunikasjon. Jensen beds ble prisvinner for 2024.
Alle har en plikt til å ta sitt samfunnsansvar. For vår del har Svanemerket vært en måte å gjøre det på.
Marit Haukelidsæter, kvalitet og bærekraftssjef i Jensen beds.
Marit Haukelidsæter, kvalitet og bærekraftssjef i Jensen, tok opp tråden som Cathrine Pia Lund innledet seminaret med, da hun sa:
— Vi lever i en verden der det er vanskelig å orientere seg. Det er viktigere enn noen gang å hjelpe forbrukeren med å ta gode valg for seg selv og for miljøet. Svanemerket er en merkeordning med høy tillit, og ved å bruke den gjør vi det enklere for forbrukerne å ta gode valg.
