Frokostseminar: Vær presis og ha bevis – effektiv kommunikasjon i tråd med nye EU-regler

Hvordan skiller du virksomheten din positivt ut i en tid med strengere EU-krav og svekket tillit til miljøpåstander og markedsføring?

Se seminaret i opptak her.

Et stort flertall av norske forbrukere ønsker å ta mer miljøvennlige valg i hverdagen. Grønn markedsføring er dokumentert salgsdrivende, og potensialet er stort. Men i mylderet av påstander, som i varierende grad kan dokumenteres, er det krevende å orientere seg. Mange forbrukere er usikre på hva de egentlig skal tro på, og det har gått på tilliten løs.

Høydepunkter fra seminaret

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge.

— Verden er ikke helt til å kjenne igjen akkurat nå, og ordet «krise» brukes stadig oftere. Det kan være lett å tenke at det jeg eller min virksomhet gjør ikke betyr noe. Men alle valg vi tar, teller når klima- og miljøregnskapet skal gjøres opp, sa Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge da hun åpnet seminaret.

Følg dagens regler, så overholder du også de nye

— Det er forbudt å villede forbrukerne. Det står i markedsføringsloven i dag, og slik vil det fortsette å være. Dette gjelder for all markedsføring, også for kommunikasjon rundt klima- og miljøpåstander. Krav nummer en er at påstandene du kommer med må være riktige, og at de kan dokumenteres på en solid og vitenskapelig måte, sa Tonje Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet.

Tone Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet.

Selv om EU nå kommer med flere nye regelverk, er det egentlig ikke så vanskelig: Følg dagens regler, så overholder du også det som kommer fra EU.

Trude Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet
  • Generiske påstander som «miljøvennlig», «eco-friendly» etc blir forbudt med mindre du har Svanemerket eller EU Ecolabel (her i Norge). EUs nye regelverk understøtter at det er miljømerker type 1, som Svanemerket og EU Ecolabel man bør bruke som grunnlag for miljøpåstander.
  • Egne miljømerker blir forbudt. Det er type 1 miljømerker som gjelder for de genrelle miljøpåstandene som «miljøvennlig» etc.
  • Påstander som baserer seg på klimakompensasjon som kvotekjøp og treplanting blir forbudt.
  • Fremtidige mål kan heller ikke brukes i markedsføring, med mindre du kan dokumentere at de er riktige, at du kommer til å nå dem etc, og at dette er verifisert av en tredjepart.

Effektiv miljøkommunikasjon

— Et overveldende flertall av forbrukerne ønsker å ta gode valg, men synes at det er for vanskelig å få det til. De har lite tillit til bedrifters grønne påstander og mange mener at miljømerker må være uavhengige av produktene de sertifiserer, sa Anne Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.

Trude Ertresvaag, bærekraftssjef i Devold.

— Vi gikk all in. Vi sa at vi vet at dette fungerer, vi trenger ikke pilotere, vi går for miljømerker type 1, sa Trude Ertresvaag, bærekraftssjef i Devold, om selskapets strategiske beslutning om å gå for Svanemerket og EU Ecolabel. — Vi skal ta vårt eksisterende materiale og så legger vi på Svanemerkets logo. Det er enkel og troverdig kommunikasjon, veldig effektivt.

Masterclass i bærekraftskommunikasjon

Petter Gulli er en nestor når det gjelder bærekraftskommunikasjon, og kom med gode råd til alle som vil bruke miljøpåstander om varen eller tjenesten de produserer.

– Si det som det er, ikke pakk det inn i vas. Folk vil høre hva dere gjør!

Petter Gulli, 12 Years
Petter Gulli, 12 Years.

Det er ikke nok å klistre noen grønne fyndord på markedsføringsmateriellet: Prinsippet om bærekraft må gjennomsyre bedriften og etterleves av alle fra topp til bunn i organisasjonen. Og bærekraft er ikke nok i seg selv, produktet må kunne konkurrere også på andre parametre.

  1. Bærekraft må være en del av virksomhetens kultur og drivkraft.
  2. Du må være minst like god på produkter og tjenester som konkurrentene dine.
  3. Du må forstå hvordan bærekraft forholder seg til din kategori, og ta en relevant og tydelig rolle.

Jensen vinner Svaneprisen for god bruk av Svanemerket

Det er alltid et stolt øyeblikk å dele ut prisen for beste bruk av Svanemerket i kommunikasjon. Jensen beds ble prisvinner for 2024.

Alle har en plikt til å ta sitt samfunnsansvar. For vår del har Svanemerket vært en måte å gjøre det på.

Marit Haukelidsæter, kvalitet og bærekraftssjef i Jensen beds.

Marit Haukelidsæter, kvalitet og bærekraftssjef i Jensen, tok opp tråden som Cathrine Pia Lund innledet seminaret med, da hun sa:

— Vi lever i en verden der det er vanskelig å orientere seg. Det er viktigere enn noen gang å hjelpe forbrukeren med å ta gode valg for seg selv og for miljøet. Svanemerket er en merkeordning med høy tillit, og ved å bruke den gjør vi det enklere for forbrukerne å ta gode valg.

Fra venstre ser vi Petter Gulli, Anne Grethe Henriksen, Cathrine Pia Lund, Marit Haukelidsæter, Tonje Drevland og Trude Ertresvaag.

Les mer