Høie vinner Svaneprisen 2023

Høie har i en årrekke satset på kvalitet og tydelig kommunikasjon om sitt miljøarbeid, selv i et marked med stor konkurranse på pris. Derfor vinner de Svaneprisen 2023.

Svaneprisen 2023 går til Mascot Høie for deres innsats med å satse på kvalitet og tydelig miljøkommunikasjon. Fra venstre: Tonje Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet, Inger Lise Blyverket, adm. dir. Forbrukerrådet, Frode Hansen, adm. dir. Mascot Høie, Cathrine Pia Lund, adm. dir Svanemerket, Anne-Grethe Hensiksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket.

– Det viktigste Høie gjør er å lage kvalitetsprodukter som varer lenge. Så er vi selvsagt opptatt av å produsere trygge produkter med minst mulig miljøpåvirkning, og benytte relevante sertifiseringer for å dokumentere dette. Svanemerket er jo veldig godt kjent og har høy tillit hos forbrukerne, og gir en trygghet i forhold til bærekraft på et bredt område, helt fra produksjon av råvarer til ferdig produkt. Vi tror Svanemerket gjør det enklere for forbrukere som ønsker å ta mer bærekraftige valg, sier Frode B. Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie AS.

Stadig flere ønsker å belaste miljøet minst mulig, men mange synes det er krevende i praksis, blant annet på grunn av uoversiktlige og udokumenterbare miljøpåstander. Synliggjøring av Svanemerket på varer og tjenester, gjør det enklere for forbrukere og innkjøpere å finne frem til det mest miljøvennlige alternativet.

Det er inspirerende å se at en norsk, sterk merkevare som Høie leverer på strenge miljøkrav, satser på kvalitet, og kommuniserer dette på en forbilledlig måte ut i markedet. Det bidrar til å gjøre det enklere for forbrukere som ønsker å ta gode valg.

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket

I mer enn 170 år har Høie satt sitt preg på skandinaviske hjem. Kombinasjonen av ypperste kvalitet, gode design og en innovativ holdning, har gjort Høie til en av Norges aller mest anerkjente merkevaren innen sengetøy, dyner, puter og pledd. Høie er svært bevisste på at jordkloden og tekstilbransjen står overfor store utfordringer, hvor både bedrift og forbrukere må påta seg et felles ansvar for planeten.

– Det krever mye å få Svanemerket. Å vinne denne prisen er en fin anerkjennelse for arbeidet som gjøres i bedriften, særlig innenfor produktutvikling og markedskommunikasjon. Vi er stolte av å ha Svanemerkede produkter i vårt sortiment, og er opptatt av å få vist det frem. Når dynen, puten eller sengesettet fra Høie er Svanemerket, slipper kunden selv å ettergå hvordan varen er produsert og hvor stor miljøbelastning den representerer, avslutter Hansen.

Juryens begrunnelse

Årets vinner har utmerket seg ved å satse på produksjon av høy kvalitet, innovasjon og tidløst design, selv i et marked med stor konkurranse på pris. Dette gjør at produktene deres varer i generasjoner.

I tillegg til å kommunisere tydelig om sitt miljøarbeid , er de kreative og nytenkende i markedsføringen sin. Slik når de også ut til nye og yngre målgrupper, f.eks. på sosiale medier og i samarbeid med influensere. 

Juryen har merket seg at prisvinneren legger stor vekt på at produktene deres er svanemerket, og betydningen av dette. Annonser, innhold i sosiale medier og annet markedsføringsmateiell har et flott visuelt uttrykk. Den høye kvaliteten på markedsføringen gjelder uavhengig av om det kommuniseres til private eller profesjonelle kunder. 

Tekstilnæring har et akutt omstillingsbehov. Derfor er det ekstra imponerende at en norsk tradisjonsrik produsent setter kvalitet og bærekraft i høysetet, slik at kundene kan sove godt om natten, med litt bedre samvittighet.