Med nærmere 200 svanemerkede produkter og tydelig kommunikasjon, har den norske sengeprodusenten Jensen gjort det enklere for forbrukere å ta mer miljøvennlige valg – også på soverommet. Nå vinner de Svaneprisen 2024.

– Skal vi lykkes med en mer sirkulær økonomi, må vi lage produkter av høy kvalitet og gjøre det enkelt for folk å velge. Det krever målrettet innsats i hele verdikjeden – fra design og produksjon, til markedsføring. Forbrukerne er lei grønt tomprat, så det gjelder å være presis og ha bevis. Her er Jensen et forbilde, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.
Høy kvalitet og tydelig markedsføring i årtier
– I Jensen har vi laget senger av høy kvalitet og lav miljøbelastning i årtier. Svanemerket er et anerkjent miljømerke med høy tillit, og at våre produkter oppnår merket gir trygghet både for mennesker og miljø. Det er viktig for oss. Derfor er vi svært glade for å motta Svaneprisen 2024, sier Jan Trygve Jensen, daglig leder i Jensen.
Forbrukerne er lei grønt tomprat, så det gjelder å være presis og ha bevis.
Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket
Svanemerkede møbler må oppfylle mange og strenge krav til miljø, helse og kvalitet – fra materialvalg til design som gjør dem lette å reparere, gjenbruke og resirkulere. Målet er å sikre at produktene kan inngå i sirkulære kretsløp.
Jensen har produsert senger i Svelvik siden 1947. I dag selges og markedsføres deres svanemerkede senger og tilbehør i 20 land.
– Vi har jobbet systematisk for å ha kontroll på miljøpåvirkningen. Svanemerket er en sentral del av dette arbeidet, og hjelper oss å tilby trygge og mer miljøvennlige senger, og å kommunisere til våre kunder. Nå strammer EU ytterligere inn på kravene for produksjon og kommunikasjon, og det tror vi vil gjøre at enda flere vil velge miljømerkede produkter fremover. For oss er det et selvsagt valg, sier Jensen.


Juryens begrunnelse
Årets vinner utmerker seg med en helhetlig, gjennomført og synlig bruk av Svanemerket i all sin kommunikasjon. De gir dokumentert og tydelig informasjon om produktene, og velger å snakke høyt om det bærekraftsarbeidet som faktisk gjøres. Vinneren har miljømerket nær 200 ulike produkter i sortimentet, og gjør det dermed enklere for forbrukere å velge.
Særlig prisverdig er det at vinneren jobber systematisk med opplæring av egne ansatte og selgere i butikk – ikke bare i Norge og Norden, men også i markeder utenfor Europa.
Svanemerkets krav er ambisiøse, det stilles krav til hele produktets livssyklus og alle miljøproblemene som kan oppstå underveis. Det er krevende for virksomheter å komme igjennom nåløyet, men når man er presis og har bevis på hele leverandørkjeden, blir det lett å kommunisere, lett å velge, og lett å sove godt om natten.