Uno-X vinner Svaneprisen 2022 for bilvaskehallkonsept

Uno-X har vært en pionér i sin bransje, de har satset på miljøprestasjon og kommuniserer tydelig om sitt faktiske miljøarbeid. Slik gjør de det enklere for folk å ta gode miljøvalg i en hektisk hverdag, og derfor vinner de Svaneprisen 2022.

Fra venstre: Jens Haugland, leder for Uno-X Mobility Norge, Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket, og Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, med Svaneprisen på Uno-X Østerås i Bærum. Foto: Øyvind Breivik/Reitan Retail

– Uno-X sin satsning på mer miljøvennlig bilvask er et eksempel til etterlevelse. Dette er sirkulær økonomi i praksis, gir en enorm miljøgevinst. Uno-X gjør det enkelt for forbrukere å ta gode miljøvalg, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.

Uno-X har rullet ut svanemerkede bilvaskehaller i rekordfart. Siden den første ble satt opp i mars 2021, drifter de nå hele 37 svanemerkede bilvaskehaller over hele landet.

En svanemerket vaskehall bruker betydelig mindre vann, fra normalen på rundt 450 liter per bil til 90 liter per bil. I tillegg er det strenge krav til vaskemidlene som brukes, og innovativ teknologi renser vannet så godt at det kan brukes om igjen – vask etter vask.

Viser handling og kommuniserer tydelig om miljø

Miljø gjennomsyrer hele forretningsmodellen og all kommunikasjon som Uno-X gjør ut mot kundene. I tillegg til å bidra til et større tilbud av svanemerkede tjenester, er Svanemerket en godt integrert del av hele bilvaskehallkonseptet – også fysisk og synlig merking av alle vaskehallene. De er spesielt gode på å kommunisere hvilke miljøfordeler deres svanemerkede tjeneste har på en tydelig og dokumenterbar måte mot forbrukere.

Sammen med satsingen vår på lynlading av elbiler, så er svanemerket bilvask et viktig grep for en bærekraftig omstilling av vår virksomhet. Svanemerket er et kvalitetsstempel, og potensialet er stort.

Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, som eier Uno-X Mobility

Konseptet er godt tatt imot

Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke og svært godt kjent i befolkningen. Haugland i Uno-X Mobility Norge forteller at kundene setter pris på konseptet og hvordan de kommuniserer rundt miljø ved bruk av Svanemerket. 

– Kundene våre har tatt svært godt imot vårt konsept. Nå skal vi så raskt som mulig etablere 100 svanemerkede vaskehaller i Norge i første omgang. Vaskehallene bygges ved fabrikken vår i Hammel i Danmark. Det gjør det enklere og mer effektivt å bygge, samtidig som vi har god oversikt over vår påvirkning på samfunn og miljø i hele verdikjeden, sier Haugland.

Se film om hvorfor Uno-X har valgt å svanemerke alle sine bilvaskehaller. Og hva betyr det egentlig at en vaskehall er svanemerket?

Svanemerkede bilvaskehaller gir flere miljøgevinster

  • De bruker miljømerkede vaskemidler som er skånsomme mot helse og miljø
  • Avløpsvannet er ca. 90 prosent bedre renset for olje og tungmetaller. Det forhindrer at farlig utslipp lekker ut i miljøet.
  • Vannforbruket er redusert med ca. 80 prosent. En vaskehall uten slik renseteknologi vil bruke om lag 400 liter per bil, mens en svanemerket bruker 90 liter.