Bærekraft må være i fokus i kosmetikkbransjen. Svanemerket har bidratt – og utfordret.

Historien bak Rudolph Care er basert på frustrasjon. Frustrasjon over å ikke kunne finne skikkelige pleieprodukter som også var deilige, mer bærekraftige og en glede å bruke. Og frustrasjon over skjønnhetsindustriens mange ugjennomsiktige produkter og budskap. Dette fikk Andrea Elisabeth Rudolph til å ta saken i egne hender og grunnlegge Rudolph Care – og på denne måten snudde selskapets grunnlegger frustrasjonen sin til et svar:
— Jeg ønsket å skape et konsept som aldri hadde blitt sett maken til. Jeg ønsket å treffe dette skjæringspunktet mellom å bry seg om både forbrukeren og verden, og samtidig ønsket jeg å skape noe effektivt og deilig som tilfredsstilte alle sansene.
Svanemerket på et oppdrag
Men Rudolph Care har også et større oppdrag – å forandre verden:
— Det blir ikke noe større. Men det er faktisk det vi ønsker», sier Andrea Elisabeth Rudolph, og legger til at hun også ønsker å inspirere andre bedrifter til å gjøre en forskjell.
For å gjennomføre oppdraget har Rudolph Care blant annet valgt å fokusere på Svanemerket. Dette skyldes ønsket om en sertifisering som ser på hele produktets livssyklus:
— Mange forbrukere fokuserer på hvordan ting blir laget, men altfor lite fokus på hvordan alt som er i det virker. Både i oss og i naturen. Så vi trengte virkelig noen som kunne trå til, sette listen høyt og tilby god sikkerhet. Og jeg fant faktisk bare én slik aktør, hvis jeg skal være helt ærlig, og det er Svanemerket.
Svanemerket bidrar også med noe Andrea Elisabeth Rudolph selv har etterlyst som forbruker, nemlig åpenhet:
Vi har tillit til at det som står i hyllene er bra – men det er ikke alltid tilfelle. Og når man blir klar over det, og prøver å tyde ingredienslister for å ta det riktige valget, er de fleste av oss ganske fortapt. Det er også derfor jeg elsker sertifiseringer – de gjør det enkelt for forbrukere å ta gode valg.
Andrea Elisabeth Rudolph, grunnlegger av Rudolph Care.
Upartiskheten til en sertifisering er også svært viktig:
— Da vet du at selskapet ikke bare kan påstå hva som helst, men at det finnes en tredjepart som sørger for at selskapet faktisk lever opp til det de sier.
Et kjærlighetsforhold med utfordringer
Svanemerket er en viktig faktor for Rudolph Care, men det krever hardt arbeid. Svanemerkets krav evalueres og skjerpes kontinuerlig, slik at de hele tiden følger den nyeste kunnskapen og utviklingen i markedet. Dette betyr at en sertifisering er tidsbegrenset. Når nye krav innføres, må produsentene dokumentere at produktene deres oppfyller de nye kravene. Og det er derfor det til tider er et utfordrende kjærlighetsforhold.
— Det er fordi det er så ekstremt vanskelig å leve opp til, og fordi kravene stadig skjerpes. Det kan være superfrustrerende, men det gir deg også stor trygghet for at kravene utvikles i tråd med ny kunnskap. Du kan ikke hvile på laurbærene, og det er vanskelig hver gang kravene endres – men det er også veldig flott når ting lykkes, sier Andrea Elisabeth Rudolph.
Kabalen har gått opp
Det harde arbeidet har i stor grad lønnet seg. Dette understrekes blant annet: at Rudolph Care har blitt kåret til Børsen Gaselle fem ganger. En pris som gis til danske og raskt voksende selskaper som minst har doblet omsetningen sin over en fireårsperiode.
Den store suksessen betyr også at Rudolph Care er klar til å ekspandere til nye markeder. De har lenge opplevd etterspørsel fra utlandet, men har vært litt motvillige fordi virksomheten må vokse i et tempo der alle kan holde følge.
— Det har vært viktig for oss at det skjedde gradvis og at vi hadde kontroll over alle prosessene. Vi la ned så mye arbeid i alt rundt hele selskapet, og det må vi fortsette å kunne gjøre. Vi ønsket å være helt klare, og det er vi nå, sier Andrea Elisabeth Rudolph og legger til:
— Vi ønsker å være de som bærer Svanemerket – den danske nasjonalfuglen – ut i verden. Vi opplever at utlandet er positive til Svanemerket når de først får forklart hva det er og kan gjøre – og da underbygger merkets nordiske opprinnelse styrken knyttet til det faktum at vi er «laget i Danmark.
Stahet, mot og tålmodighet
Rudolph Care har vært en pådriver for å bringe mer bærekraft inn i skjønnhetsbransjen. Det har krevd like deler stahet, mot og tålmodighet.
— Det er ikke lett å være den første – det er kult, men ikke lett. Det er lettere å gå i andres felle, og det er lettere å gjøre som man vanligvis gjør. Men jeg tror «vanlig» må utfordres. Alle bransjer kan forbedre seg når det gjelder ansvar for mennesker og natur, selv om det er utfordrende, sier Andrea Elisabeth Rudolph.
Men det er også mange fordeler med å ta ledelsen:
— Hvis du er den første som blir sertifisert, har du et forsprang. Du har muligheten til å skille deg ut, og du får et markedsføringsfordel. Samtidig har du med Svanemerket en tredjeparts garanti for at du gjør ting riktig – og det gir deg troverdighet, noe som er viktig for forbrukerne.
Fakta om Rudolph care
- Har hatt Svanemerket siden 2009
- 100 svanemerkede produkter til hud og hår på det norske markedet
- Produktene dekker ansiktspleie, kroppspleie, solprodukter og noe kosmetikk
- Selges hos VITA og i en rekke nettbutikker.