Arendalsuka 2024: Makta! 27 millioner har talt – forbrukermakta rår

Vi spurte forbrukerne i Norden hvordan det grønne skiftet ser ut fra deres side. Hør hva de svarte.

Se arrangementet i opptak her.

Interessen for både klimasaken og klimapolitikken går i bølger. Men èn ting holder stand. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse svarer et overveldende flertall at de ønsker å ta gode miljøvalg. Nesten like mange svarer at de synes det er vanskelig å handle miljøvennlige varer og tjenester når det kommer til praksis i hverdagen. ​

Og det er lett å forstå. Ting lages for bruk og kast. Utvalget av miljøvennlige produkter er snevert og villedende markedsføring gjør at forbrukerne handler «dritt» i god tro.

EU fortsetter arbeidet med å styrke forbrukernes rettigheter gjennom nye regler for alt fra produksjon til markedsføring. Og det vil unektelig hjelpe oss forbrukere å handle mer miljøvennlig når bedriftenes «lisence to operate» legges høyere. ​

Men hvordan utløser vi potensialet i forbrukermakten? Og kan vi samtidig stimulere det nordiske markedet til å bli et mer miljøvennlig, men lønnsomt næringsliv?

Vi byr på forbrukerinnsikt fra vår rykende ferske nordiske forbrukerundersøkelse og inspirerende paneldebatt. ​​

Medvirkende

  • Kjersti Toppe, Barne- og familieminister
  • Tonje Drevland, Jurist, Forbrukertilsynet
  • Petter Gulli, Strategisk rådgiver, 12YEARS
  • Trude Ertresvåg, CSO, Devold
  • Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of sustainability, Elkjøp Nordic
  • Anne Grethe Henriksen, Markeds- og kommunikasjonssjef, Svanemerket
  • Cathrine Pia Lund, Administrerende direktør, Svanemerket

I seminaret ble Klodemerket ved en feil omtalt som TORO merket, korrekt informasjon finner du  her.

Velkommen til diskusjon!

Har du spørsmål om arrangementet? Ta kontakt med oss.

Nina Margareta Høie

pressesjef

+47 46355314nmh@svanemerket.no

Les mer