Vi spurte forbrukerne i Norden hvordan det grønne skiftet ser ut fra deres side. Hør hva de svarte.
Interessen for både klimasaken og klimapolitikken går i bølger. Men èn ting holder stand. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse svarer et overveldende flertall at de ønsker å ta gode miljøvalg. Nesten like mange svarer at de synes det er vanskelig å handle miljøvennlige varer og tjenester når det kommer til praksis i hverdagen.
Og det er lett å forstå. Ting lages for bruk og kast. Utvalget av miljøvennlige produkter er snevert og villedende markedsføring gjør at forbrukerne handler «dritt» i god tro.
EU fortsetter arbeidet med å styrke forbrukernes rettigheter gjennom nye regler for alt fra produksjon til markedsføring. Og det vil unektelig hjelpe oss forbrukere å handle mer miljøvennlig når bedriftenes «lisence to operate» legges høyere.
Men hvordan utløser vi potensialet i forbrukermakten? Og kan vi samtidig stimulere det nordiske markedet til å bli et mer miljøvennlig, men lønnsomt næringsliv?
Vi byr på forbrukerinnsikt fra vår rykende ferske nordiske forbrukerundersøkelse og inspirerende paneldebatt.
Medvirkende
- Kjersti Toppe, Barne- og familieminister
- Tonje Drevland, Jurist, Forbrukertilsynet
- Petter Gulli, Strategisk rådgiver, 12YEARS
- Trude Ertresvåg, CSO, Devold
- Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of sustainability, Elkjøp Nordic
- Anne Grethe Henriksen, Markeds- og kommunikasjonssjef, Svanemerket
- Cathrine Pia Lund, Administrerende direktør, Svanemerket
I seminaret ble Klodemerket ved en feil omtalt som TORO merket, korrekt informasjon finner du her.
Velkommen til diskusjon!
Har du spørsmål om arrangementet? Ta kontakt med oss.