Arendalsuka 2024: Makta! 27 millioner har talt – forbrukermakta rår

Vi spurte forbrukerne i Norden hvordan det grønne skiftet ser ut fra deres side. Hør hva de svarte.

Arrangementet vil bli streamet live på denne siden.

Interessen for både klimasaken og klimapolitikken går i bølger. Men èn ting holder stand. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse svarer et overveldende flertall at de ønsker å ta gode miljøvalg. Nesten like mange svarer at de synes det er vanskelig å handle miljøvennlige varer og tjenester når det kommer til praksis i hverdagen. ​

Og det er lett å forstå. Ting lages for bruk og kast. Utvalget av miljøvennlige produkter er snevert og villedende markedsføring gjør at forbrukerne handler «dritt» i god tro.

EU fortsetter arbeidet med å styrke forbrukernes rettigheter gjennom nye regler for alt fra produksjon til markedsføring. Og det vil unektelig hjelpe oss forbrukere å handle mer miljøvennlig når bedriftenes «lisence to operate» legges høyere. ​

Men hvordan utløser vi potensialet i forbrukermakten? Og kan vi samtidig stimulere det nordiske markedet til å bli et mer miljøvennlig, men lønnsomt næringsliv?

Vi byr på forbrukerinnsikt fra vår rykende ferske nordiske forbrukerundersøkelse og inspirerende paneldebatt. ​​

Medvirkende

  • Tonje Drevland, Jurist, Forbrukertilsynet
  • Petter Gulli, Strategisk rådgiver, 12YEARS
  • Trude Ertresvåg, CSO, Devold
  • Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of sustainability, Elkjøp Nordic
  • Anne Grethe Henriksen, Markeds- og kommunikasjonssjef, Svanemerket
  • Cathrine Pia Lund, Administrerende direktør, Svanemerket

Velkommen til diskusjon!

Arrangementet vil bli streamet på svanemerket.no.

Har du spørsmål om arrangementet? Ta kontakt med oss.

Nina Margareta Høie

pressesjef

+47 46355314nmh@svanemerket.no

Les mer