Hvordan kan du stille miljøkrav i en anskaffelse?

Du tar best hensyn til miljøet når krav og kriterier kan tilpasses markedssituasjonen i anskaffelsen du jobber med. Du kan velge å stille miljøkrav for et enkelt trinn i anskaffelsen eller kombinere flere.

Hvor i prosessen kan du stille miljøkrav?

Miljømerker som miljøkrav

Anskaffelsesforskriften setter krav til hvordan oppdragsgivere skal ta hensyn til miljø og klima i sine anskaffelser. Fra 1.1.2024 ble det innført krav om at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver kan i stedet velge å benytte krav til klima og miljø i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at det gir en bedre klima- og miljøeffekt.

Bruk av miljømerking sikrer et kravsnivå som garanterer en bedre klima- og miljøeffekt benyttet i kravspesifikasjon (DFØ har underbygget dette i følgende eksempel i sin veiledning). Dette betyr at du som innkjøper kan innrette anskaffelsen slik at den er tilpasset markedssituasjonen innenfor det aktuelle produktområde anskaffelsen omfatter. 

Målet med å minimere miljøbelastningen av innkjøp er lagt inn i § 5 i Lov om offentlige anskaffelser. Her heter det at offentlige oppdragsgivere skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der det er relevant.

For å legge til rette for at kravene i regelverket følges, bør oppdragsgivere ha overordnede planer, strategier og rutiner for sin anskaffelsespraksis. Du må likevel se hen til proporsjonalitetsprinsippet. Du må balansere målet om å redusere miljøbelastningen, med hovedregelen om at det skal være en konkurranse.

Trenger din virksomhet hjelp eller inspirasjon?

Ta kontakt, så hjelper vi deg. Våre rådgivere kan bistå med kurs, veiledning og rådgivning innen grønne anskaffelser.

Tormod Lien

seniorrådgiver anskaffelser

+47 92837959tl@svanemerket.no

Jorunn Amundgård

Seniorrådgiver anskaffelser

+47 97539580ja@svanemerket.no