Sommeren 2023 lanserte Svanemerket sin aller første nordiske forbrukerkampanje. Kampanjen har fått svært gode resultater, og i oktober ruller vi ut kampanjen på nytt i Norge.

Formålet med kampanjen er å løfte frem hvor vanskelig det er å oppnå Svanemerket, hvor nøye vi er, hvordan vi skiller oss fra andre merker, og vise bredden i utvalget av produkter og tjenester vi dekker. Svanemerket er vanskelig å få, men enkelt å velge for alle som vil gjøre noe bra for helse og miljø.

Resultatene er svært gode for de som har sett kampanjen:

  • 72 prosent har forstått budskapet
  • 44 prosent har fått større forståelse for hvor viktig Svanemerket er
  • 40 prosent er mer positive til Svanemerket
  • 30 prosent har fått mer tillit til Svanemerket
  • 1 av 2 sier at de vil se oftere etter Svanemerket i fremtiden

Bli med i kampanjen

Du som er lisensinnehaver eller merkevareeier har gjort en stor innsats for å oppfylle Svanemerkets mange krav. Det er det verdt å løfte frem for et publikum som er stadig mer opptatt av å ta gode miljøvalg. Derfor håper vi dere vil bli med på neste runde av kampanjen og nyte godt av de gode resultatene.

Last ned kampanjeguiden og bruk elementene når du kommuniserer. Husk at jo flere som kommuniserer det samme budskapet, jo større blir effekten.

Last ned kampanjeguide og bli med på kampanjen.

Hvor og når

Kampanjen starter 28.september, og vil være å finne på kino, bannerannonser, web TV, YouTube, printannonser, sosiale medier og podcasts. Kampanjen er utviklet med støtte fra Nordisk ministerråd, som etablerte Svanemerket for mer enn 30 år siden for å gjøre det enkelt for forbrukerne å ta gode grønne valg.

Kampanjekonsept

I kampanjen viser vi utdrag av intervjuer med produkter som ikke klarte kravene og deres opplevelser med Svanemerket. Gjennom det de sier kommuniserer vi hva Svanemerket gjør, hvorfor vi gjør det og hvordan vi skiller oss fra andre miljømerker. Alt i en humoristisk tone. Under er noen eksempler.

Det er også en landingsside for kampanjen rettet mot forbrukere. Den finner du her.

30 sekunders film av intervjuer med produkter som ikke klarte kravene.
Utendørs boards fra juni.

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss om dere har spørsmål, eller ønsker logoer på andre språk.

Anne-Grethe Henriksen

Markeds- og kommunikasjonssjef

+47 91324541agh@svanemerket.no
Kampanjen er støttet av Nordisk ministerråd. Les mer om det her.