Vanskelig å få.
Enkelt å velge.

Nordisk forbrukerkampanje september/oktober 2024

Bli med i Svanemerkets kampanje september/oktober

Dere som har svanemerkede varer eller tjenester har lagt ned mye arbeid i å oppfylle alle kravene til Svanemerket. Den innsatsen er det verdt å løfte frem for et publikum som er stadig mer opptatt av å ta gode miljøvalg. Derfor håper vi dere vil bli med på kampanjen og nyte godt av de gode resultatene fra tidligere runder.

  • Bruk kampanjeperioden til å kommunisere om ditt svanemerkede produkt. Jo flere som kommuniserer det samme budskapet, jo større blir effekten.
  • Bruk kampanjelogo og kampanje payoff i eget materiell.
  • Bruk de overordnede kampanjetekstene når dere kommuniserer om de svanemerkede produktene. For spesifikke tekster om deres produkt, hent inspirasjon fra kravsidene våre eller ta kontakt for hjelp med tekster.

Last ned kampanjeguide

Hjelp til å se hvordan de ulike elementene i kampanjen kan brukes.

Last ned kampanjeguide

Last ned .zip med kampanjelogoer

Gode resultater for kampanjen

Med kampanjen ønsker vi å fremheve hvor krevende det er å oppnå Svanemerket, hvor grundige vi er, og hva som skiller oss fra andre merkeordninger. Samtidig vil vi vise bredden av produkter og tjenester vi dekker.

Vi har dokumentert svært gode resultater for de som har sett kampanjen i februar 2024:

Reklamen oppleves som relevant, troverdig, moderne og annerledes. 37 prosent av målgruppen husker kampanjen. (Annalect, 2024).

Hvor og når

Hovedkampanjeperioden i Norge er ukene 39 – 41. Da vil du finne Svanemerket på kino, TV2 Play, Discovery+ (TV Norge med mer), Max, YouTube, nettaviser, sosiale medier og i podcastene God bedring og fÆb.

Eksempel på bruk av materiell i sosiale medier i Norge, Danmark, Sverige og Finland.

Kampanjekonsept

I kampanjen viser vi utdrag av intervjuer med produkter som ikke klarte kravene og deres opplevelser med Svanemerket. Gjennom det de sier kommuniserer vi hva Svanemerket gjør, hvorfor vi gjør det og hvordan vi skiller oss fra andre miljømerker. Alt i en humoristisk tone. Under er noen eksempler.

Det er også en landingsside for kampanjen rettet mot forbrukere. Den finner du her.

30 sekunders film av intervjuer med produkter som ikke klarte kravene.
Bakgrunn for kampanjekonseptet.

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss om dere har spørsmål, eller ønsker logoer på andre språk.

Christine Opland

markedsrådgiver

+47 91177270co@svanemerket.no

Anne-Grethe Henriksen

Markeds- og kommunikasjonssjef

+47 91324541agh@svanemerket.no
Kampanjen er støttet av Nordisk ministerråd. Les mer om det her.