Svanemerket som kommunikasjonsverktøy

For å bekjempe grønnvasking har EU nylig strammet inn reglene for miljøkommunikasjon. De slår fast at Svanemerket og EU Ecolabel er «best practise» for alle som vil markedsføre sine produkter som gode miljøvalg.

Forbrukerne overøses med grønnvasking, og EU strammer inn på regelverket for miljømarkedsføring. Hvilke konsekvenser får det?

Forbrukerne vasser i grønnvasking og er lei av det. Hele 85 prosent mener virksomheter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er, og 78 prosent irriterer seg ofte over at produkter markedsføres som “grønne” uten noen god forklaring. Det viste vår store, nordiske forbrukerundersøkelse (Nordic Sustainability Consumer Index 2024 utført av Opinion i alle de nordiske landene.)

Informasjonsoverflod og grønnvasking gjør det svært vanskelig for forbrukerne å orientere seg og finne ut hvilke produkter som er gode valg for klima, natur og helse. Når forbrukerne ikke finner frem til gode miljøvalg, og bruker de ikke markedsmakten sin til å premiere produsenter som reduserer miljøbelastningen fra produksjonen. Da får bedriftene heller ikke noe insitament til å omstille seg, og den grønne omstillingen forsinkes.

Nye regelverk fra EU skal forhindre grønnvasking

Direktivet for styrket forbrukervern i det grønne skiftet

Nye EU regler kommer forbrukerne til unnsetning. Direktivet for styrket forbrukervern slår fast at:

  • Miljømerker som ikke er basert på en sertifiseringsordning eller opprettet av offentlige myndigheter er forbudt
  • Generelle miljøpåstander, som «miljøvennlig» eller «grønn», er forbudt hvis dette ikke kan dokumenteres ved hjelp av et miljømerke som er etablert av offentlige myndigheter

Direktivet om miljøpåstander

Direktivet om miljøpåstander (Green claims directive) (lenke) er ikke vedtatt ennå, men inneholder streng regulering av miljømarkedsføring:

  • Påstander og symboler som kommuniserer noe om produktets miljøegenskaper skal kontrolleres av en tredjepart
  • Forbud mot vage påstander som ikke kan dokumenteres
  • Miljøpåstanden må gjelde for hele produktet, ikke bare komponenter
  • Forbud mot symboler og merker som ikke er basert på en sertifiseringsordning eller er etablert av myndighetene

Under Arendalsuka 2024 fortalte Trude Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet om hva EUs regelverksendringer vil føre til i praksis.

Anerkjent av EU som lovlig måte å kommunisere om miljø på

EU anerkjenner EU Ecolabel og Svanemerket som lovlige verktøy for miljømarkedsføring. Ordningene er miljømerker av type 1 (ISO 14024), de er opprettet av offentlige myndigheter, de gjelder for hele produktet, de stiller krav til dokumentasjon og de er troverdige tredjeparter som ikke har noen egeninteresse i produktet utover selve sertifiseringen.

En annen grunn til å bruke Svanemerket for å kommunisere om miljø, er den ekstremt høye kjennskapen den norske befolkningen har til merket. 96 prosent kjenner Svanemerket og 77 prosent stoler på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg. Til sammenligning stoler bare 24 prosent på et miljømerke produsenten har laget selv.

Spørsmål? Kontakt oss gjerne

Anne-Grethe Henriksen

Markeds- og kommunikasjonssjef

+47 91324541agh@svanemerket.no

Christine Opland

markedsrådgiver

+47 91177270co@svanemerket.no