Hvert år handler nordmenn varer og tjenester for 1700 mrd kroner. Viljen til å ta grønne valg er stor, men maktesløsheten i kjøpsøyeblikket er i ferd med å bli enda større. Hva gjør vi med det?
Mange forbrukere ønsker å ta gode miljøvalg, men både grønnvasking og en økonomi som er innrettet på bruk-og-kast er barrierer for å få det til. Hvordan løser vi den floken? Dette var blant temaene som ble diskutert på frokostseminaret «Forbrukermakt og markedsføring» den 3. desember.
-Hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet må også forbrukerne være med på laget. Og skal de klare det, må det være enkelt å ta gode miljøvalg, sa Kjersti Toppe, barne- og familieminister, og ansvarlig for forbrukerpolitikken i Norge, da hun åpnet seminaret.
Svaneprisen til Høie
For å inspirere til å bruke Svanemerket aktivt i markedsføring deler Miljømerking Norge hvert år ut Svaneprisen til noen som har vært spesielt gode på å øke både synlighet og tilgjengelighet for svanemerkede produkter. Frode Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie, ble overrakt Svaneprisen av statsråd Toppe.
Vi ønsker å lage produkter som har mindre miljøfotavtrykk og å dokumentere det med kjente, relevante sertifiseringer. Svanemerket er godt kjent, har høy forbrukertillit og gjør det enklere for forbrukerne å ta et riktig valg.
Frode Hansen, administrerende direktør i Mascot Høie
Hansen slo også et slag for tradisjonsrik, norsk tekstilindustri. Mye produksjon er satt ut til utlandet, men fortsatt betyr industrien mye for distriktene. Slik som i Brekstad, der Høie sysselsetter ca 100 i et lite lokalsamfunn. – Kanskje burde lokal industri få litt mer oppmerksomhet, avsluttet Hansen.
Det må være enkelt
Norske forbrukere er opptatt av klima og miljø, og rangerer spredning av plast og mikroplast, tap av natur og klimaendringer som de tre største utfordringene verden står overfor i dag. Det viser Nordic Consumer Sustainability Index 2024, en nordisk forbrukerundersøkelse med over 4500 respondenter som er gjennomført av Opinion på vegne av Svanemerket.
Hele 84 prosent av den norske befolkningen er opptatt av hva de personlig kan gjøre for å ivareta miljøet. Dessverre mener like mange at det er vanskelig å vite hva som er et godt miljøvalg.
Så lenge det er lett for meg, velger jeg grønt. Hvis det blir for vanskelig, så unngår jeg det.
Forbrukerintervjuer om handlevaner og grønne produktvalg, gjennomført av GetWhy for Svanemerket (august 2024).
Si hva du gjør – og bevis det
EU har høye ambisjoner når det gjelder miljø og bærekraft, og legger stor vekt på å rydde opp i jungelen av miljøpåstander og merkeordninger som gjør det vanskelig å vite hva som er det beste valget. Hva blir lov og hva blir ikke lov framover? Hvordan kan man kommunisere om miljø uten å gå i grønnvaskingsfella? Det var blant temaene Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket, tok opp i sin presentasjon.
Det kommer mange nye reguleringer av hvordan man kan kommunisere om klima og miljø, og et viktig poeng er at det du kommuniserer må kunne dokumenteres.
Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.
Vær konkret: Si hva du gjør og bevis at det er sant.
Enklere valg, strengere straff
I paneldebatten diskutere Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, Trude Drevland, underdirektør i Forbrukertilsynet, og Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge både hvordan markedsføring påvirker forbrukere, EUs innstramminger på området og hvordan bedrifter kan sikre seg mot å grønnvaske.