Webinar: EUs grønne giv og grønnvasking

Nye EU-regler for produksjon, informasjon og kommunikasjon er på trappene. Det er en flott mulighet til å skape et mer bærekraftig og konkurransedyktig næringsliv. Vi snakker om hvordan virksomheter kan og bør forberede seg.

Dato: 23.januar

Tid: 10:30-11:30

Fra venstre: Arba Kokalari, medlem av Europaparlamentet (Sverige, EPP), Mats Hägerström, Sustainability leader PPG, Europe, Middle East & Africa (coatings), Louise Vølver, Public Affairs Senior Consultant, Miljømerking Danmark, Anna Linusson, CEO Miljømerking Sverige, Cathrine Pia Lund, CEO Miljømerking Norge.

Det er et stort behov for raskere grønn omstilling. Nye EU-regler er en flott mulighet til å skape et mer bærekraftig og konkurransedyktig næringsliv. Nytt direktiv om styrket forbrukervern i det grønne skiftet vil også gjøre det enklere for forbrukere å ta informerte og mer bærekraftige valg ved at det settes klare føringer for hva som skal informeres om og gjøre det vanskeligere for virksomheter å grønnvaske.  

Svanemerket, Nordens offisielle miljømerke, er svært relevant i denne sammenhengen. Miljømerket er et effektivt verktøy for å få mer bærekraftige produkter på markedet og redusere miljøbelastning fra produksjon. Bruk av Svanemerket er også en måte virksomheter kan verifisere miljøpåstander og sikre dokumentasjon i tråd med reglene.   

Svanemerket er et av verdens mest ambisiøse miljømerker, og sammen med andre Type 1 miljømerker, som EU Ecolabel, er det et godt verktøy for en raskere grønn omstilling.  

Velkommen til webinar om hvordan virksomheter kan og bør forberede seg på ny lovgiving som kommer fra EU. Webinaret holdes på engelsk og er ment både for virksomheter som har svanemerkede produkter, og for deg som jobber med bærektaftskommunikasjon og rapportering.  

Program

  • Arba Kokalari, Medlem av Europaparlamentet (Sverige, EPP): EUs Grønne Giv og grønn omstilling.  
  • Anna Linusson, CEO Miljømerking Sverige: Hvordan type 1 miljømerker er et nyttig verktøy for å styrke forbrukermakten og for mer bærekraftig produktutvikling.  
  • Louise Vølver, Public Affairs Senior Consultant, Miljømerking Danmark: Stoppe grønnvasking: grønne påstander, forbrukermakt og økodesign.  
  • Mats Hägerström, Sustainability leader PPG, Europe, Middle East & Africa (coatings): Miljømerking som et kraftfult verktøy for å kommunisere om klima og miljø.  
  • Cathrine Pia Lund, CEO Miljømerking Norge: Moderator

Få svar på dine spørsmål

Send gjerne spørsmål i forkant av arrangementet til linda.naekne@svanen.se. Det vil også være mulig å stille spørsmål til panelet under arrangementet.

Les mer