Svaneprisen går til en virksomhet som har vært ekstra god til å ta Svanemerket med i kommunikasjon og markedsføring, og som har bidratt til å øke tilgangen på gode grønne valg for forbrukere eller profesjonelle innkjøpere.
Stadig flere ønsker å belaste miljøet minst mulig, og mange er villige til å gjøre enda mer for å få det til. Samtidig sier mange at det er vanskelig.
En av barrierene til en mer miljøvennlig livsstil er grønnvasking. 79 prosent av norske forbrukere irriterer seg over at produkter markedsføres som grønne uten en god forklaring. Samtidig stoler hele 77 prosent på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg. Derfor ligger det et stort potensial i å øke synlighet og tilgjengelighet av Svanemerket, og dermed gjøre det enklere for forbrukere og innkjøpere å ta de beste klima- og miljøvalgene.
77%
stoler på at et svanemerket produkt er et godt miljøvalg
36%
stoler på at produkter som markedsføres som miljøvennlig, bærekraftige eller klimanøytralt er det
79%
irriterer seg ofte over at produkter markedsføres som grønne uten en god forklaring
Nordic Consumer Sustainability Index 2024, utført av Opinion på oppdrag fra Svanemerket
Slik foregår det
Svanemerket inviterer alle kunder til å sende oss sine gode eksempler på hvordan de har synliggjort Svanemerket og bidratt til å øke tilgangen på gode grønne valg for forbrukere eller profesjonelle innkjøpere.
Kriterier
- Synlighet og kanalbruk; Er det gjort aktiviteter som har gitt stor synlighet for Svanemerket, og er Svanmemerket brukt i de tilgjengelige markedsføringskanaler?
- Utforming og design; Er Svanemerket godt integrert i utforming og design, og er det tydelig og godt synlig på produktet?
- Kunnskapsbyggende; Er Svanemerket brukt til å bygge kunnskap om merket, gjennom for eksempel ekstern og intern markedsføring eller andre aktiviteter?
- Økt tilgjengelighet av merkede varer eller tjenester; Har virksomheten spesielt mange merkede produkter, eller økt utvalget betydelig det siste året? Har bedriften merket varer eller tjenester i en bransje der det ikke finnes mange miljømerkede produkter fra før, eller der det tradisjonelt ikke har vært mye fokus på miljø og bærekraft?
Prisutdeling
Svaneprisen for 2023 deles ut på frokostseminar i desember.
Selve prisen er designet spesielt for Svanemerket av Andreas Engesvik.
I tillegg til Svaneprisen får vinneren en markedsføringscase på hjemmesidene våre og en kort film om produsenten og Svanemerket. Filmen kan for eksempel brukes i sosiale medier.
Send ditt bidrag til: co@svanemerket.no
Kontakt oss
Ta kontakt for spørsmål.
Tidligere vinnere
Svaneprisen ble opprettet for å inspirere til bruk av Svanemerket i kommunikasjon og markedsføring. Målsetningen er å øke synlighet og tilgjengelighet for svanemerkede produkter, for at det skal bli enkelt å ta gode grønne valg for både forbrukere og profesjonelle innkjøpere.
Vinnere
- 2023: Høie
- 2022: Uno-X
- 2021: Libresse og Grande fabrikker
- 2020: Pierre Robert og Søve
- 2019: JM og Lilleborg
- 2018: Cubus og Waterlogic
- 2017: Carlings og Heydi
- 2016: Princess og Kebony
- 2015: Shell retail og Nor Tekstil
- 2014: Talgø og ISS
- 2013: Danatekt og Savo
- 2012: Libero og Rica hotels
- 2010: OMO
- 2009: Coop Extra