Matas: Svanemerket styrker forbrukernes tillit og konkurranseevne

Matas bruker Svanemerket for å skape trygghet for forbrukerne og styrke konkurranseevnen. Svanemerket spiller også en aktiv rolle i Matas’ produktutvikling og grønne kommunikasjon.

Matas har en lang rekke svanemerkede produkter til hud og hår, og selges i KICKS sin nettbutikk. Foto: Matas.

Det danske detaljhandelsselskapet Matas ble grunnlagt i 1949 som en kjede av uavhengige butikker. I dag er Matas Danmarks største detaljhandelskjede innen skjønnhet, helse og velvære med 266 butikker og ca. 2500 ansatte spredt over hele landet. I 2023 kjøpte Matas opp den svenske skjønnhetskjeden KICKS, som har 226 butikker i Sverige, Norge og Finland, og ble dermed markedsleder i Norden.

Den første i Norden med Svanemerket

I løpet av Matas sine 75 år har de klart seg godt gjennom både oljekriser og en pandemi. En stor del av Matas’ suksess ligger i at de har klart å tilpasse seg dagens trender – fra kjemikalier og kosmetikk til helseprodukter og mer miljøvennlige varer.

Da Svanemerket kom til Danmark i 1995, var Matas raskt ute med å gripe tak i den økende miljøbevisstheten blant forbrukerne. Dette resulterte i at Matas Natur-serien ble sertifisert med Svanemerket i 1997 som den første hudpleieserien i Norden.

«Matas har lenge hatt bærekraft høyt på agendaen, og med Svanemerket får produktene våre et kvalitetsstempel som viser at både helse og miljø er tatt hensyn til. Svanemerket gjør det også enkelt for kundene å bidra til et mer ansvarlig forbruk», sier Kirsten Johansen, Brand Marketing Manager, In-house Brands, hos Matas.

Her finner du Matas-produkter i Norge

Matas selges i KICKS sin nettbutikk. Se utvalget her.

Høyt kunnskapsnivå og tillit er avgjørende

I dag er flere underserier av Matas Striber svanemerket, inkludert babyserien og solserien, som fikk svanemerket i 2006, som den første serien med solkremer i Norden. Ifølge Matas er den høye kjennskapen til Svanemerket en stor styrke:

«Det at en sertifisering har høy anerkjennelse er en stor fordel når forbrukerne våre er i en kjøpssituasjon og skal velge produkter. Derfor betyr høy bevissthetsgrad mye og verdsettes høyt når vi skal velge sertifiseringer for produktene våre», sier Kirsten Johansen, og legger til:

Svanemerket er et offisielt merke med høy troverdighet. Det gir trygghet for forbrukerne våre, og det bidrar til å skape tillit til merkevarene våre.

Kirsten Johansen, Brand Marketing Manager, In-house Brands, Matas.

Svanemerket styrker konkurranseevnen

Matas bruker aktivt Svanemerket i markedsføringen av sine tre interne merkevarer, Matas Striber, Matas Natur og Matas Medicare, for å fremme konkurranseevne og differensiere produktene fra sine andre merkevarer. Samtidig støtter sertifiseringen det økte fokuset på dokumentasjon og markedsføring av grønne påstander:

«I forhold til lovgivningen om ”green claims” bidrar Svanemerket til å styrke Matas Natur-merket vårt ytterligere. Det er en klar fordel å ha Svanemerket på produktene fordi det lar oss fortsette å kommunisere om de gode miljøfordelene produktene har», sier Kirsten Johansen.

I tillegg bruker Matas Svanemerket når de utvikler produkter:
«Svanemerkets krav passer veldig godt sammen med vår egen produktutviklingspolicy. Vi har strenge regler for hva som kan legges til og hva vi ekskluderer. Vi går ofte lenger enn lovgivningen, så her går Svanemerket og Matas hånd i hånd», sier Kirsten Johansen.

Stor økning i svanemerkede produkter

Antallet svanemerkede produkter i sortimentet til Matas’ egne merkevarer har økt over årene. I 2017 hadde Matas 227 svanemerkede produkter i sitt eget sortiment, og i 2020 hadde tallet økt til 366. I dag finnes det nesten 400 forskjellige svanemerkede produkter blant Matas’ egne merkevarer.

Til tross for det store utvalget av svanemerkede produkter, planlegger Matas å fortsette den positive utviklingen i fremtiden:

«Etterspørselen etter mer miljøvennlige produkter og produkter uten skadelige kjemikalier øker, og derfor jobber vi kontinuerlig med å utvide vårt utvalg av svanemerkede produkter. Målet vårt er å kunne tilby minst én variant innenfor hver av våre produktgrupper som er sertifisert med det offisielle svanemerket», sier Kirsten Johansen.

Etter oppkjøpet av KICKS Group i 2023 har Matas blitt markedsleder i Norden. Samtidig med oppkjøpet av KICKS lanserte Matas strategien for fremtiden med tittelen «Vinn Norden» og en ambisjon om å utvide sortimentet sitt til de andre nordiske landene.

Fakta om Matas-gruppen

  • Grunnlagt i 1949.
  • Danmarks største forhandler av skjønnhets- og velværeprodukter.
  • Oppkjøpt i 2023 av KICKS Group
  • Omtrent 2500 ansatte i Danmark. I Norden har Matas omtrent 4000 ansatte etter oppkjøpet av KICKS.
  • Matas’ sortiment består av +70 000 varer.
  • Nesten 400 av selskapets egne produkter er sertifisert med Svanemerket.
  • Hadde en omsetning på 7,8 milliarder danske kroner pro forma i regnskapsåret 2023/2024.

Svanemerkede produkter til hud og hår

  • Oppfyller strenge krav til helseskadelige kjemikalier.
  • Inneholder ikke parfyme i baby- og barneprodukter.
  • Oppfyller strenge krav til miljøskadelige kjemikalier.
  • Oppfyller strenge krav til mengde og type emballasje.